Diskuzní fórum
Řemesla - hrnčíři
čubík, 08.06.2013 09:17:54
Hrnčířství je řemeslná rukodělná výroba jemné keramiky, zejména nádob, z plastické hlíny, která po vypálení dává pevný a trvanlivý střep. Je to jedna z nejstarších lidských technologií a různě zdobené hrnčířské výrobky mají velký význam pro archeologii. V poslední době hrnčířské užitkové výrobky nahradil v bohatších společnostech nejprve porcelán a později umělé hmoty, takže hrnčířství se stává spíše uměleckým řemeslem.
Hrnčíř zpracovává speciální hlínu, směs hlinitokřemičitého jílu, písku jako ostřiva a vody. Může ji tvarovat rukama a primitivní nádoby se vyráběly navíjením tenkého válečku hlíny; výsledná nádoba se pak ještě uhladila. Už v 6. až 4. tisíciletí př. n. l. však v Mezopotámii objevili hrnčířský kruh, otočnou desku, kterou roztáčí pomocník, hrčíř sám nohama, anebo dnes elektromotor. Na kruhu se dají vyrábět dokonale rotační tvary, většinou „vytahováním“ z okrouhlého koláče hlíny rukama. Vytočený tvar se pak ještě dotváří o nerotační prvky jako je hubička nebo vytlačované ozdoby, případně se přilepí ucho.
Vytvarovaný výrobek se nejprve na vzduchu suší a pak vypaluje při teplotách mezi 1100-13000C, kdy se materiál ještě netaví, nýbrž slinuje. Nejstarší způsob vypalování je v otevřeném ohni, kdy se výrobky prostě obklopí dřevem, které se zapálí. Velmi dávno se však začaly užívat různé pece, které šetří palivo a dovolují dosahovat vyšší a stejnoměrnou teplotu. Podle toho, zda je v peci spíše oxidační nebo redukční atmosféra, budou mít výrobky spíše červenavou anebo černou barvu. Tradičně se užívaly dva druhy pecí, horizontální a vertikální, případně i pece s více komorami na sušení, pálení a glazování.
Vyspělejší hrnčířství užívá rozmanité techniky zdobení, jednak plastického (vtlačování, vyrývání, přilepování), jednak povrchového malování. Také zdobení se může dělat na kruhu – tak vznikají pravidelné kruhy a vlnovky na povrchu hrnců, džbánů, misek a talířů. Povrchová výzdoba se může vytvářet před vypálením, obvykle se však na vypálený střep nanášejí různé polevy (glazury) a vypalují podruhé při nižší teplotě. V průběhu staletí nastřádali hrnčíři bohaté zkušenosti a vynalezli velké množství různých technik a glazur, zejména olovnatých nebo alkalických. Polévaná keramika je dokonale nepropustná, lépe se umývá a déle vydrží.
V historických dobách bylo hrnčířství důležité a velmi rozšířené řemeslo, které se časem soustřeďovalo do určitých oblastí se zvláště vhodnou hlínou a řemeslnou tradicí. Od pozdního středověku vyráběli hrnčíři také kachle na stavbu kamen, obvykle polévané a často bohatě zdobené. Velký rozkvět zažilo hrnčířství v 16. století v severní Itálii, kde vznikla také dokonalejší fajáns a majolika s bohatou malovanou výzdobou. Ještě později se vyvinuly různé druhy kameniny s vyšší teplotou vypalování, takže nádoby jsou ohnovzdorné. V našich zemích se proslavila tzv. habánská a později holíčská keramika na jižní Moravě, ve Slezsku byl známým střediskem hrnčířství Boleslawiec (něm. Bunzlau). Lidové hrnčířství je významnou složkou lidového umění zejména na Moravě.
V okolí Prahy byla střediskem hrnčířství Zbraslav a až do druhé světové války bývaly velké hrnčířské trhy na malostranské Kampě. S rozšířením průmyslové výroby porcelánu v 19. století a s nástupem umělých hmot ztrácelo běžné hrnčířství na významu a od poloviny 20. století se provozuje hlavně jako umělecké řemeslo nebo koníček.
zdroj: Wikipedie
Hrnčířka - Miluše Hlavinková, Litovel
Hrnčíř zpracovává speciální hlínu, směs hlinitokřemičitého jílu, písku jako ostřiva a vody. Může ji tvarovat rukama a primitivní nádoby se vyráběly navíjením tenkého válečku hlíny; výsledná nádoba se pak ještě uhladila. Už v 6. až 4. tisíciletí př. n. l. však v Mezopotámii objevili hrnčířský kruh, otočnou desku, kterou roztáčí pomocník, hrčíř sám nohama, anebo dnes elektromotor. Na kruhu se dají vyrábět dokonale rotační tvary, většinou „vytahováním“ z okrouhlého koláče hlíny rukama. Vytočený tvar se pak ještě dotváří o nerotační prvky jako je hubička nebo vytlačované ozdoby, případně se přilepí ucho.
Vytvarovaný výrobek se nejprve na vzduchu suší a pak vypaluje při teplotách mezi 1100-13000C, kdy se materiál ještě netaví, nýbrž slinuje. Nejstarší způsob vypalování je v otevřeném ohni, kdy se výrobky prostě obklopí dřevem, které se zapálí. Velmi dávno se však začaly užívat různé pece, které šetří palivo a dovolují dosahovat vyšší a stejnoměrnou teplotu. Podle toho, zda je v peci spíše oxidační nebo redukční atmosféra, budou mít výrobky spíše červenavou anebo černou barvu. Tradičně se užívaly dva druhy pecí, horizontální a vertikální, případně i pece s více komorami na sušení, pálení a glazování.
Vyspělejší hrnčířství užívá rozmanité techniky zdobení, jednak plastického (vtlačování, vyrývání, přilepování), jednak povrchového malování. Také zdobení se může dělat na kruhu – tak vznikají pravidelné kruhy a vlnovky na povrchu hrnců, džbánů, misek a talířů. Povrchová výzdoba se může vytvářet před vypálením, obvykle se však na vypálený střep nanášejí různé polevy (glazury) a vypalují podruhé při nižší teplotě. V průběhu staletí nastřádali hrnčíři bohaté zkušenosti a vynalezli velké množství různých technik a glazur, zejména olovnatých nebo alkalických. Polévaná keramika je dokonale nepropustná, lépe se umývá a déle vydrží.
V historických dobách bylo hrnčířství důležité a velmi rozšířené řemeslo, které se časem soustřeďovalo do určitých oblastí se zvláště vhodnou hlínou a řemeslnou tradicí. Od pozdního středověku vyráběli hrnčíři také kachle na stavbu kamen, obvykle polévané a často bohatě zdobené. Velký rozkvět zažilo hrnčířství v 16. století v severní Itálii, kde vznikla také dokonalejší fajáns a majolika s bohatou malovanou výzdobou. Ještě později se vyvinuly různé druhy kameniny s vyšší teplotou vypalování, takže nádoby jsou ohnovzdorné. V našich zemích se proslavila tzv. habánská a později holíčská keramika na jižní Moravě, ve Slezsku byl známým střediskem hrnčířství Boleslawiec (něm. Bunzlau). Lidové hrnčířství je významnou složkou lidového umění zejména na Moravě.
V okolí Prahy byla střediskem hrnčířství Zbraslav a až do druhé světové války bývaly velké hrnčířské trhy na malostranské Kampě. S rozšířením průmyslové výroby porcelánu v 19. století a s nástupem umělých hmot ztrácelo běžné hrnčířství na významu a od poloviny 20. století se provozuje hlavně jako umělecké řemeslo nebo koníček.
zdroj: Wikipedie
Hrnčířka - Miluše Hlavinková, Litovel
čubík, 08.06.2013 09:20:53
čubík, 08.06.2013 09:22:01
divoženka1, 08.06.2013 16:06:23
Krásná práce,není nad hrnek vytočený v ruce a z těch od Milušky co mají tenký střep kafíčko opravdu chutná:-).Je to těžká práce ale dává taky volnost a svobodu.Tak mě potěšilo potkat ji tady,většinou se potkáváme na jarmarcích:-)
čubík, 08.06.2013 16:57:54
divoženka1: ...to je prima, že ji znáš...:)
...na první podívání mě zaujalo, jak jí dílo pěkně rozkvétá pod rukama a ještě s povídáním o řemesle, životě...
...hned jsem věděl, že ji sem přidám...
...jednou za dva měsíce budu představovat další řemesla našich předků, jak je kde dohledám...
...na první podívání mě zaujalo, jak jí dílo pěkně rozkvétá pod rukama a ještě s povídáním o řemesle, životě...
...hned jsem věděl, že ji sem přidám...
...jednou za dva měsíce budu představovat další řemesla našich předků, jak je kde dohledám...
zvířenka, 08.06.2013 22:53:49
čubík: Díky Ti,tvá dezertační (hotový dezert:-)) práce je na jedničku. Hliněnou šmouhu na nos pro štěstí.
Myslím,že u hrnčířiny platí několikanásobně - Kdo jednou zkusil,nechce jinak.
Esli Pámbu dá a budou letos Počátky,přivezu ten slibovanej hrnčířskej kruh a můžeme si točení vyzkoušet všici.
A přece se točí!
Myslím,že u hrnčířiny platí několikanásobně - Kdo jednou zkusil,nechce jinak.
Esli Pámbu dá a budou letos Počátky,přivezu ten slibovanej hrnčířskej kruh a můžeme si točení vyzkoušet všici.
A přece se točí!
čubík, 09.06.2013 08:33:35
zvířenka: ...snad nejsem sám komu připadá, že v mazlení se rukou s tvárnou a vlhkou hlínou, je cosi zvláštně erotického...
...a ještě když vzniknou ty krásně oblé tvary, které přímo zvou k polaskání...;-)
...joo, to je bezva nápad, zkusit si ve vlastních rukou něco hliněného stvořit, tak snad Ti to na Počátky vyjde a užijem si přitom i fůru legrace...:)
...naše výtvory sice nebudou vypáleny, ale nafotíme, natočíme, bychom se všici i po letech kochati mohli......
...a ještě když vzniknou ty krásně oblé tvary, které přímo zvou k polaskání...;-)
...joo, to je bezva nápad, zkusit si ve vlastních rukou něco hliněného stvořit, tak snad Ti to na Počátky vyjde a užijem si přitom i fůru legrace...:)
...naše výtvory sice nebudou vypáleny, ale nafotíme, natočíme, bychom se všici i po letech kochati mohli......
Pokud chcete vložit odpověď, musíte se přihlásit.